- Szczegóły

Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (ECSM) – czas, w którym cała Europa mówi o tym, jak chronić się przed zagrożeniami w internecie. To świetny moment, by również w naszej szkole poruszyć temat cyfrowego bezpieczeństwa i przypomnieć, jak mądrze korzystać z komputerów, smartfonów i sieci.
W tym roku szczególną uwagę zwraca się na phishing – czyli oszustwa, które próbują wyłudzić od nas dane. Przestępcy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail lub SMS-y, które udają, że pochodzą od znanych firm, serwisów lub nawet szkół. Celem takich ataków jest zdobycie haseł, danych osobowych lub pieniędzy. Niestety, coraz częściej ofiarami takich oszustw padają dzieci i młodzież, dlatego warto wiedzieć, jak się chronić.
Kluczem do bezpieczeństwa w sieci jest higiena cyfrowa – czyli codzienne, dobre nawyki, które chronią nasze urządzenia i dane. Tak jak myjemy ręce przed jedzeniem, tak samo powinniśmy dbać o czystość cyfrową.
Oto kilka prostych zasad higieny cyfrowej:
- używaj silnych haseł, które trudno odgadnąć – najlepiej, żeby zawierały duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne,
- nie udostępniaj haseł i danych osobowych – nawet znajomym! Hasło to coś bardzo osobistego,
- aktualizuj system i aplikacje – dzięki temu masz najnowsze zabezpieczenia przed wirusami i włamaniami,
- nie klikaj w nieznane linki – jeśli coś wygląda podejrzanie, zapytaj dorosłego,
- włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) tam, gdzie się da – to dodatkowa warstwa ochrony,
- wylogowuj się po zakończeniu korzystania z komputera, szczególnie na wspólnych urządzeniach,
- nie pobieraj plików z nieznanych źródeł – mogą zawierać wirusy,
- nie podawaj swoich danych na stronach, które nie mają kłódki w pasku adresu (https://) – to znak, że połączenie nie jest bezpieczne.

Pamiętaj – to Ty jesteś pierwszą osobą odpowiedzialną za swoje bezpieczeństwo w sieci. Proste nawyki mogą uchronić Cię przed poważnymi problemami.
Z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa w naszej szkole zostanie przygotowana gazetka tematyczna, a uczniowie otrzymają ulotki z poradami, jak bezpiecznie korzystać z internetu.
Źródła:
- European Cybersecurity Month 2025 – Komisja Europejska,
- Cyber Hygiene Tips – ENISA (European Union Agency for Cybersecurity)
Przygotowanie i opracowanie:
Agata Drożniak
Grzegorz Łupak
Piotr Sado
- Szczegóły

Konkurs "Drzewo recenzji"
Celem konkursu jest rozwijanie twórczości literackiej, aktywności twórczej, a także rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczestników konkursu.
- Przedmiotem konkursu jest napisanie recenzji dowolnej książki.
- Konkurs adresowany jest do uczniów z klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli i pracowników szkoły.
- Każdy uczestnik powinien napisać czytelnym pismem jedną recenzję na przygotowanym szablonie, który można zabrać z biblioteki szkolnej. Recenzja ma być zwięzła, zabawna i ma zachęcać do przeczytania recenzowanej książki.
- Z dostarczonych recenzji w bibliotece będzie utworzona dekoracja tworząca drzewo. Recenzje będzie można przynosić do biblioteki przez cały październik. Spośród dostarczonych recenzji jury wybierze trzy najciekawsze napisane przez uczniów i trzy napisane przez nauczycieli.
- Na zwycięzców czekają nagrody!!!
- Szczegóły

Konkurs plastyczny
"Mól książkowy"
Mól książkowy to nie tylko osoba uwielbiająca czytać, ale i (najczęściej) owad, który tak lubi książki, że mógłby je pożreć!
Zapraszam dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I–III
do udziału w konkursie "Mól książkowy"
- Zadaniem przedszkolaków będzie wykonanie ilustracji przedstawiającej mola książkowego. Format pracy A4, technika wykonania dowolna.
- Uczniowie klas I–III mają za zadanie wykonanie z dowolnych przedmiotów i materiałów (np. plastelina, modelina, rolki po papierze, zakrętki) przestrzennej postaci wyobrażonego mola książkowego.
Prace należy podpisać: imię i nazwisko, klasa; przynieść do biblioteki szkolnej do końca października.
Na zwycięzców czekają nagrody!
- Szczegóły
Klasy 2b i 8b znalazły się w gronie laureatów konkursu „Pod Krakowem – tu mieszkam, tu odkrywam!”, organizowanego przez Lokalną Organizację Turystyczną „Pod Krakowem” wraz z Fundacją LIS. W nagrodę uczniowie wzięli udział w niezapomnianej wycieczce do Doliny Będkowskiej.
Program wyjazdu obfitował w atrakcje. Podczas spaceru terenowego poznaliśmy zastosowanie roślin w codziennym życiu i odkrywaliśmy, jak mądrze korzystać z bogactwa przyrody. Następnie czekały na nas zabawy w terenie, które uczyły współpracy, zaufania i otwartości na nowe doświadczenia – m.in. przejście leśną ścieżką z opaskami na oczach. Wcieliliśmy się także w rolę leśnych detektywów, szukając naturalnych skarbów i układając z nich mandale, a dzięki kalejdoskopom mogliśmy zobaczyć naturę w zupełnie nowy, barwny sposób.
Na zakończenie dnia przy wspólnym ognisku podsumowaliśmy pełną wrażeń przygodę. Była to nie tylko nagroda w konkursie, ale także cenna lekcja ekologii, współpracy i kreatywności.
Wróciliśmy bogatsi o nowe doświadczenia i przekonani, że każdy z nas może być prawdziwym EKO-bohaterem powiatu krakowskiego! Warto dodać, że wystawa prac konkursowych będzie dostępna do obejrzenia w Brandesówce/Dolina Będkowska.
- Szczegóły
Dnia 26 września 2025 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XIII Ogólnopolskim Dyktandzie Niepodległościowym „Po polsku o historii”. Stowarzyszenie Polonistów przy Wydziale Polonistyki UJ to główny organizator konkursu. Celem projektu było rozwijanie umiejętności poprawnej pisowni oraz zainteresowanie pięknem języka polskiego. Tekst dyktanda był pełen interpunkcyjnych i ortograficznych niespodzianek. Poza tym w tekstach do napisania była mowa o postaciach oraz wydarzeniach historycznych. Ten wyjątkowy projekt to z jednej strony okazja do rywalizacji, a z drugiej niecodzienna lekcja historii, która skłania do refleksji.
Strona 2 z 15















