Plakat Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa - Październik 2025

Październik to Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (ECSM) – czas, w którym cała Europa mówi o tym, jak chronić się przed zagrożeniami w internecie. To świetny moment, by również w naszej szkole poruszyć temat cyfrowego bezpieczeństwa i przypomnieć, jak mądrze korzystać z komputerów, smartfonów i sieci.

W tym roku szczególną uwagę zwraca się na phishing – czyli oszustwa, które próbują wyłudzić od nas dane. Przestępcy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail lub SMS-y, które udają, że pochodzą od znanych firm, serwisów lub nawet szkół. Celem takich ataków jest zdobycie haseł, danych osobowych lub pieniędzy. Niestety, coraz częściej ofiarami takich oszustw padają dzieci i młodzież, dlatego warto wiedzieć, jak się chronić.

Kluczem do bezpieczeństwa w sieci jest higiena cyfrowa – czyli codzienne, dobre nawyki, które chronią nasze urządzenia i dane. Tak jak myjemy ręce przed jedzeniem, tak samo powinniśmy dbać o czystość cyfrową.

Oto kilka prostych zasad higieny cyfrowej:

  • używaj silnych haseł, które trudno odgadnąć – najlepiej, żeby zawierały duże i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne,
  • nie udostępniaj haseł i danych osobowych – nawet znajomym! Hasło to coś bardzo osobistego,
  • aktualizuj system i aplikacje – dzięki temu masz najnowsze zabezpieczenia przed wirusami i włamaniami,
  • nie klikaj w nieznane linki – jeśli coś wygląda podejrzanie, zapytaj dorosłego,
  • włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA) tam, gdzie się da – to dodatkowa warstwa ochrony,
  • wylogowuj się po zakończeniu korzystania z komputera, szczególnie na wspólnych urządzeniach,
  • nie pobieraj plików z nieznanych źródeł – mogą zawierać wirusy,
  • nie podawaj swoich danych na stronach, które nie mają kłódki w pasku adresu (https://) – to znak, że połączenie nie jest bezpieczne.
Plakat kampanii pt. 'Bądź mądrzejszy niż oszust'

Pamiętaj – to Ty jesteś pierwszą osobą odpowiedzialną za swoje bezpieczeństwo w sieci. Proste nawyki mogą uchronić Cię przed poważnymi problemami.

Z okazji Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa w naszej szkole zostanie przygotowana gazetka tematyczna, a uczniowie otrzymają ulotki z poradami, jak bezpiecznie korzystać z internetu.

Źródła:

  • European Cybersecurity Month 2025 – Komisja Europejska,
  • Cyber Hygiene Tips – ENISA (European Union Agency for Cybersecurity)

Przygotowanie i opracowanie:
Agata Drożniak
Grzegorz Łupak
Piotr Sado

Plakat konkursu promujący konkurs pt. 'Drzewo recenzji'

Konkurs "Drzewo recenzji"

Celem konkursu jest rozwijanie twórczości literackiej, aktywności twórczej, a także rozbudzanie zainteresowań czytelniczych uczestników konkursu.

  • Przedmiotem konkursu jest napisanie recenzji dowolnej książki.
  • Konkurs adresowany jest do uczniów z klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli i pracowników szkoły.
  • Każdy uczestnik powinien napisać czytelnym pismem jedną recenzję na przygotowanym szablonie, który można zabrać z biblioteki szkolnej. Recenzja ma być zwięzła, zabawna i ma zachęcać do przeczytania recenzowanej książki.
  • Z dostarczonych recenzji w bibliotece będzie utworzona dekoracja tworząca drzewo. Recenzje będzie można przynosić do biblioteki przez cały październik. Spośród dostarczonych recenzji jury wybierze trzy najciekawsze napisane przez uczniów i trzy napisane przez nauczycieli.
  • Na zwycięzców czekają nagrody!!!

Plakat konkursu promujący konkurs plastyczny pt. 'Mól książkowy'

Konkurs plastyczny

"Mól książkowy"

Mól książkowy to nie tylko osoba uwielbiająca czytać, ale i (najczęściej) owad, który tak lubi książki, że mógłby je pożreć!

Zapraszam dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniów klas I–III
do udziału w konkursie "Mól książkowy"

  • Zadaniem przedszkolaków będzie wykonanie ilustracji przedstawiającej mola książkowego. Format pracy A4, technika wykonania dowolna.
  • Uczniowie klas I–III mają za zadanie wykonanie z dowolnych przedmiotów i materiałów (np. plastelina, modelina, rolki po papierze, zakrętki) przestrzennej postaci wyobrażonego mola książkowego.

Prace należy podpisać: imię i nazwisko, klasa; przynieść do biblioteki szkolnej do końca października.

Na zwycięzców czekają nagrody!

Klasy 2b i 8b znalazły się w gronie laureatów konkursu „Pod Krakowem – tu mieszkam, tu odkrywam!”, organizowanego przez Lokalną Organizację Turystyczną „Pod Krakowem” wraz z Fundacją LIS. W nagrodę uczniowie wzięli udział w niezapomnianej wycieczce do Doliny Będkowskiej.

Program wyjazdu obfitował w atrakcje. Podczas spaceru terenowego poznaliśmy zastosowanie roślin w codziennym życiu i odkrywaliśmy, jak mądrze korzystać z bogactwa przyrody. Następnie czekały na nas zabawy w terenie, które uczyły współpracy, zaufania i otwartości na nowe doświadczenia – m.in. przejście leśną ścieżką z opaskami na oczach. Wcieliliśmy się także w rolę leśnych detektywów, szukając naturalnych skarbów i układając z nich mandale, a dzięki kalejdoskopom mogliśmy zobaczyć naturę w zupełnie nowy, barwny sposób.

Uczniowie na polu biwakowym w Dolinie Będkowskiej, zdjęcie 1 z 5

Wycieczka do Doliny Będkowskiej, fot. 1

Uczniowie wraz z opiekunami przed skałkami w Dolinie Będkowskiej, zdjęcie 2 z 5

Wycieczka do Doliny Będkowskiej, fot. 2

Dzieci w roli leśnych detektywów - warsztaty w plenerze, zdjęcie 3 z 5

Wycieczka do Doliny Będkowskiej, fot. 3

Uczniowie wraz z opiekunem przed wodospadem Szum na potoku Będkówka, zdjęcie 4 z 5

Wycieczka do Doliny Będkowskiej, fot. 4

Uczniowie wraz z opiekunami przed Brandysówką, zdjęcie 5 z 5

Wycieczka do Doliny Będkowskiej, fot. 5

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5

Na zakończenie dnia przy wspólnym ognisku podsumowaliśmy pełną wrażeń przygodę. Była to nie tylko nagroda w konkursie, ale także cenna lekcja ekologii, współpracy i kreatywności.

Wróciliśmy bogatsi o nowe doświadczenia i przekonani, że każdy z nas może być prawdziwym EKO-bohaterem powiatu krakowskiego! Warto dodać, że wystawa prac konkursowych będzie dostępna do obejrzenia w Brandesówce/Dolina Będkowska.

Dnia 26 września 2025 roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w XIII Ogólnopolskim Dyktandzie Niepodległościowym „Po polsku o historii”. Stowarzyszenie Polonistów przy Wydziale Polonistyki UJ to główny organizator konkursu. Celem projektu było rozwijanie umiejętności poprawnej pisowni oraz zainteresowanie pięknem języka polskiego. Tekst dyktanda był pełen interpunkcyjnych i ortograficznych niespodzianek. Poza tym w tekstach do napisania była mowa o postaciach oraz wydarzeniach historycznych. Ten wyjątkowy projekt to z jednej strony okazja do rywalizacji, a z drugiej niecodzienna lekcja historii, która skłania do refleksji.

Dwie uczennice stoją przy planszy promującej Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe, zdjęcie 1 z 3

XIII Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe, fot. 1

Uczniowie zgromadzeni przed rozpoczęciem Ogólnopolskiego Dyktanda Niepodległościowego, zdjęcie 2 z 3

XIII Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe, fot. 2

Uczniowie w sali przed rozpoczęciem Ogólnopolskiego Dyktanda Niepodległościowego, zdjęcie 3 z 3

XIII Ogólnopolskie Dyktando Niepodległościowe, fot. 3

Previous Next Play Pause
1 2 3