Sprawozdanie końcowe projektu pn. "Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego"
- Szczegóły
Sprawozdanie końcowe
w ramach projektu pn. "Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego",
realizowanego w ramach programu pn. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO)
oraz Unii Europejskiej – NextGenerationEU - szkolenia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego,
Działanie: C.2.1.3. e-kompetencje, finansowanego ze środków Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Wzmacniania Odporności
W okresie od października 2024 do maja 2025 nasza oddziały przedszkolne w ZS w Waganowicach brały udział w grancie w ramach projektu „Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego”. Projekt realizowany z KPO i Unii Europejskiej – NextGenerationEU.
Projekt ten pozwolił nauczycielom z naszego przedszkola podnieść swoje kompetencje zawodowe dzięki nowoczesnym szkoleniom, a placówka wzbogaciła się o poniższe cyfrowe materiały dydaktyczne:
• Monitor interaktywny Newline LYRA PRO TT- 5523QA w kwocie 4 900,00 zł
• Code&Amp Go Robot Mouse Labirynt z myszką do programowania LER046 w kwocie 278,86 zł
• zestaw startowy INDI z nową matą do kodowania (463) w kwocie 1 300,80 zł, scenariuszami zajęć i szkoleniem online dla nauczycieli.
Działania te mają na celu podniesienie jakości edukacji oraz przygotowanie dzieci do funkcjonowania w cyfrowym świecie. Zakupione narzędzia wpłyną na podniesienie kompetencji nauczycieli i uatrakcyjnienie zajęć prowadzonych dla dzieci w wieku przedszkolnym, a zdobyte nowe umiejętności nauczyciele wykorzystają w codziennej pracy z dziećmi, pomagając im we wchodzeniu w cyfrowy świat. Dzięki regularnemu korzystaniu z nowoczesnych narzędzi dydaktycznych, nauczyciele rozwijają swoje kompetencje cyfrowe, co jest niezbędne w dzisiejszym świecie edukacji. Wprowadzenie takich narzędzi do codziennej pracy nauczyciela nie tylko podniesie jakość prowadzonych zajęć, ale również zmotywuje do ciągłego doskonalenia warsztatu pracy i poszukiwania innowacyjnych metod nauczania.
Wszystkie zaplanowane działania w projekcie zostały zrealizowane. Projekt zakładał wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli oraz miał na celu podniesienie kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aktywnych metod nauczania oraz rozwijania refleksyjnej praktyki zawodowej. Nauczyciele, którzy przystąpili do projektu, odbyli 12 godzinny cykl szkoleń składający się z 6 modułów:
1. Koduj bezpiecznie: jak połączyć zabawę z nauką myślenia komputacyjnego i świadomości cyfrowej?
2. Myślowe labirynty: jak rozwiązywać problemy i zdobywać informacje?
3. Od myszki do wyszukiwarki: jak wykorzystać sprzęt i Internet na zajęciach?
4. Przedszkolne e-zasoby: jak tworzyć i wykorzystać własne materiały cyfrowe?
5. Prywatność pod kontrolą: jak zabezpieczyć dane osobowe?
6. Zrób sobie upgrade: jak być nauczycielem z pasją w erze nowych technologii?
Spotkania były prowadzone w formie stacjonarnej – 8 godzin zegarowych oraz niestacjonarnej - 4 godziny zegarowe (synchronicznie i asynchronicznie).
Sprawozdanie końcowe projektu pn. "Małopolska Ścieżka Rozwoju Nauczycieli Wychowania Przedszkolnego"
SK i UP
- Szczegóły
Grupa wolontariuszy z naszej szkoły zakwalifikowała się do II etapu XVII edycji projektu "Mieć Wyobraźnię Miłosierdzia". W bieżącej edycji wzięło udział 112 szkół, z czego 20 zostało zakwalifikowanych do udziału w półfinale, który miał miejsce 6 maja 2025 roku w auli Fides w Centrum św. Jana Pawła II w Krakowie. Było to bardzo miłe spotkanie podczas którego wolontariusze prezentowali swoją całoroczną pracę przed komisją konkursową. My również z dumą zaprezentowaliśmy nasz roczny dorobek, który nosił tytuł "Odnaleźć Westerplatte". Udział w projekcie był szansą na podzielenie się tym co mamy z drugim człowiekiem oraz doświadczeniem eksplozji dobra.
- Szczegóły
W okresie od lutego 2025 r. do końca maja realizowaliśmy projekt ekologiczny w ramach EKO projektu grantowego Fundacji PGNIG Grupa Orlen im I. Łukasiewicza. W ramach projektu ustawiliśmy kolejne podwyższone rabaty, a uczniowie rozpoczęli w nich uprawę ziół, warzyw i kwiatów. Powstała nam piękna, pachnąca ścieżka sensoryczna. Odbyły się warsztaty ekologiczne dotyczące segregowania śmieci, sprzątanie okolic szkoły, młodsi uczniowie wykonywali na warsztatach instrumenty muzyczne z naturalnych materiałów i odpadów, w ramach zajęć wykonywaliśmy domki dla owadów, uczniowie zakładali zielniki wykorzystując zakupioną prasę do zielników. Zielniki posłużą do zapoznawania uczniów z bioróżnorodnością w naszej okolicy. W klasach starszych odbyły się również warsztaty dotyczące odnawialnych źródeł energii z wykorzystaniem zakupionego modelu demonstracyjnego. Uczniowie udali się również na lekcję do oczyszczalni ścieków i odwieźli zebrane elektrośmieci do PSZOK w Słomnikach.
25 kwietnia 2025 r. nastąpiło zakończenie działań projektowych. Był to w naszej szkole Dzień Ziemi. W tym dniu odbył się Festiwal Piosenki Ekologicznej. Była to bardzo ciekawa lekcja przyrody. Każda klasa została nagrodzona za swoją prezentację nagrodami zakupionymi z dotacji. Dzięki dotacji i sadzeniu krzewów powstało nam zielone ogrodzenie części szkoły. Na zakończeniu projektu nasze donice są pełne ziół, sadzonek, nasion. Nasz przyszkolny ogród wzbogacił się w domki dla owadów, mamy zielone ogrodzenie szkoły, mamy bazę pomocy dydaktycznych do nauki przyrody i ekologii i mam nadzieję, że w naszych głowach zostało wiele wiedzy i zdobyliśmy odpowiednie umiejętności, które wykorzystamy do ochrony przyrody. Kwota finansowania naszych działań ekologicznych wyniosła: 9980,30 zł. Dziękujemy Fundacji PGNIG GRUPA ORLEN im. I. Łukasiewicza, cieszymy się, że nasz wniosek się podobał i otrzymał finanse na realizację.
- Szczegóły
#BezEkranu - konkurs na grafikę do strefy bez telefonu w ramach projektu "Rośnij z koncentracją"
Konkurs #BezEkranu to inicjatywa mająca na celu stworzenie grafiki, która będzie oznaczać strefę wolną od telefonów komórkowych. Projekt realizowany jest w ramach szerszej inicjatywy "Rośnij z koncentracją", która promuje zdrowe nawyki cyfrowe i rozwój umiejętności skupienia uwagi.
Grafika konkursowa ma za zadanie w czytelny i atrakcyjny sposób komunikować zasadę nieużywania telefonów w wyznaczonych przestrzeniach, zachęcając do odłożenia urządzeń elektronicznych i skupienia się na bezpośrednich interakcjach lub zadaniach wymagających koncentracji.
Zwycięski projekt zostanie wykorzystany do oznaczenia stref bez telefonów w różnych miejscach publicznych, wspierając ideę świadomego korzystania z technologii i promując wartość niezakłóconej uwagi w codziennym życiu.
- Szczegóły
Klasa 7 w ramach grantu Ekoczynni realizowanego przy finansowaniu Fundacji PGNIG im. Ignacego Łukasiewicza Grupa Orlen przygotowała EKOWARSZTATY - dla swoich młodszych kolegów. Warsztaty w formie wykładu, ćwiczeń praktycznych, a także elementów dramy i inscenizacji zachęcały uczniów do wzięcia odpowiedzialności za świat wokół nich. Duża dawka wiedzy przy dobrej zabawie jest przepisem na sukces, bądźmy EKO!
- Szczegóły
W naszej szkole realizowany był Program Profilaktyki Zintegrowanej „CUDER”, który obejmuje kompleksowe działania skierowane do trzech kluczowych grup: uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Spotkania z zespołem profilaktyków z fundacji ARCHEZJA, pozwalają na stworzenie spójnego środowiska wychowawczego wspierającego rozwój młodego człowieka.
Głównym celem programu jest wzmacnianie czynników chroniących uczniów przed różnorodnymi zagrożeniami, ze szczególnym uwzględnieniem opóźnienia inicjacji alkoholowej. Program pełni również rolę wprowadzenia do gry profilaktycznej „CUDER”, podczas której uczniowie poznają i zgłębiają pięć kluczowych sfer życia: ciało, umysł, duch, emocje i relacje.
Poprzez angażujące formy pracy, uczniowie uczą się rozpoznawać tzw. pułapki – czyli zagrożenia rozwojowe – oraz rozwijać refleksyjność i wrażliwość na sens życia. Refleksyjność ta stanowi istotny czynnik chroniący, wpływający na podejmowanie odpowiedzialnych decyzji i unikanie ryzykownych zachowań.
Program „CUDER” oparty jest na modelu profilaktyki zintegrowanej dr Szymona Grzelaka i kładzie szczególny nacisk na wartości takie jak prawda, miłość i wolność. W ramach programu stosowane są strategie wspierające harmonijny rozwój ucznia, redukcję napięć emocjonalnych oraz wzmacnianie poczucia radości i sensu.
Realizacja programu stanowi istotny element szkolnej profilaktyki i wpisuje się w działania na rzecz zdrowia psychicznego, rozwoju osobistego oraz budowania pozytywnych relacji rówieśniczych i rodzinnych.
Strona 1 z 8