Dzisiaj, w czasach coraz większego zapotrzebowania na tolerancję, kiedy konieczne jest uczenie najmłodszych, aby nie wyśmiewali się z odmienności innych, historie takiej jak ta, która nasi milusińscy z klas 1-3 mieli okazje zobaczyć 10 października, mają swój niezwykły wydźwięk. A mianowicie mogą odbijać się niebywale pozytywnym echem. „Dzwonnik z Notre Dame” to piękna opowieść o garbatym Quasimodo, który pokonuje swój lęk przed otoczeniem, przełamując barierę samotności i odrzucenia. To historia o miłości, tęsknocie i możliwości odrzucenia złego losu.

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 1

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 1

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 2

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 2

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 3

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 3

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 4

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 4

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 5

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 5

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 6

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 6

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 7

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 7

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 8

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 8

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 9

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 9

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 10

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 10

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 11

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 11

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 12

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 12

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 13

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 13

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 14

Relacja z wyjazdu na musical, fot. 14

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

     Przygody głównego bohatera Quasimodo opowiadał nam w zabawny sposób dowcipny Garguś, zdobiący katedrę Notre Dame. Ten fascynujący ponadczasowy musical, w którym nie zabrakło wspaniałych piosenek z przepiękną poruszającą muzyką oraz gra świateł, wprowadził nas w tą wyjątkowa i wzruszającą opowieść. Fabuła skłoniła wszystkich obecnych na przedstawieniu do refleksji i przemyśleń, że innych powinniśmy cenić i kochać za to, co mają w głębi duszy i w sercu.

    Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w obecnym roku szkolnym jest wsparcie edukacji informatycznej i medialnej w zakresie kształtowania krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. Październik, to dobry czas na refleksje i przypomnienie zasad weryfikacji informacji - w końcu już po raz dziesiąty w Unii Europejskiej obchodzony jest Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. Obecnie każdy z nas może nazwać się internautą, warto więc mieć świadomość, jakie techniki są stosowane, aby przyciągnąć naszą uwagę.

    Szum informacyjny w sieci Internet istnieje od dawna. Problem ten nie dotyczy tylko uczniów i nie tylko poszukiwania wiedzy typowo szkolnej. Pojawił się wraz z rozwojem mediów społecznościowych, gdzie zwykli użytkownicy otrzymali proste narzędzia, dające możliwość umieszczania postów i komentarzy. Według infografiki agencji AIAC z 2013 roku, na której znajdują się zebrane wyniki badania przeprowadzone na polskich użytkownikach sieci Internet - liczba powstałych postów w samym serwisie Facebook w ciągu minuty wyniosła blisko 600, w tym samym czasie zanotowano ponad 4200 komentarzy. Choć wpisy prywatnych osób, influencerów czy celebrytów nie są serwisem informacyjnym, to liczba kont użytkowników portali społecznościowych i często nieograniczony dostęp do tych treści sprawia, że te liczby nie pozostają bez znaczenia.

Widok baneru kampanii Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa - wersja nr 2

     Opinia potrafi stać się faktem, a szybkie tempo codziennego życia nie pozwala na poświęcenie dodatkowego czasu na sprawdzenie informacji. Z tego powodu "gorąca" informacja, plotka, może być przekazywana dalej i może trafić do bardzo dużej rzeszy odbiorców. Aktualne wydarzenia na świecie, dynamiczne zmiany w gospodarce i społeczny niepokój uwypuklił zagrożenia związane z pojawianiem się tzw. fake newsów. To angielskie określenie oznacza wpis, wiadomość, cały kanał informacyjny, w którym przekazywane dane okazują się nieprawdziwe lub przeinaczone. Celowo wprowadzają w błąd, szokują i budzą kontrowersje. Gdy liczba takich postów jest znacząca, może być wytworem zorganizowanej grupy. Farma trolli to firma, która zatrudnia właśnie taką grupę ludzi do rozsiewania w sieci konkretnego rodzaju informacji. Trolle udają, że są zwykłymi użytkownikami dzielącymi się swoją wiedzą lub opinią, a tak naprawdę realizują tylko określoną przez kogoś strategię.

     Poza tym zjawiskiem można zaobserwować także negatywny trend w myśl zasady "Nieważne, jak mówią, ważne, żeby mówili". To powoduje większą popularność treści sensacyjnych i szokujących. Przez to same portale internetowe decydują się na umieszczanie treści clickbaitowych - dobrze klikalnych, aby przyciągnąć do siebie użytkowników sieci Internet, często w celu zwiększenia przychodów z reklam. Dodatkowo personalizacja treści na urządzeniach pogłębia tą sytuację, gdyż raz odwiedzone treści przez użytkownika, zapisywane są w algorytmie i trafiają do niego ponownie, w postaci stron o zbliżonej tematyce. Tak powstaje zjawisko bańki informacyjnej, przez co treści oglądane przez użytkownika są zawężone. Problem jest o tyle poważny, że część osób może być nieświadoma powstałego ograniczenia.

Widok baneru kampanii Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa - wersja nr 1

     Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa jest kampanią umożliwiającą wzbogacenie swojej wiedzy o narzędziu z którego codziennie korzystamy, i które niesie ze sobą nie tylko korzyści, ale również zagrożenia. Zachęcam do odwiedzenia stron organizatorów, partnerów i innych stron tematycznych.

     Poniżej zamieszczam kilka wybranych rad związanych z weryfikacją informacji, linki dotyczące corocznej kampanii pt. "Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa" oraz odsyłacze do wykorzystanych źródeł informacji.

Jak się bronić przed fake newsem?

- sprawdź informacje w kilku źródłach, znajdź oryginalne źródło cytatu,
- porównaj informacje z wiarygodną stroną internetową, poszukaj informacji o autorach postu,
- oceń czy informacje nie mają emocjonalnego tonu, czy oddzielono fakty od opinii.

Jak rozpoznać trolla?

- trolla można znaleźć tylko na określonych stronach, które odwiedza (trolluje 😊),
- troll ma nieautentyczne zdjęcie, często skradzione,
- trolle piszą mnóstwo podobnych komentarzy pod tą samą wiadomością.

Weryfikuj źródło informacji

Źródła:

- https://bezpiecznymiesiac.pl
- https://cybersecuritymonth.eu
- https://www.nask.pl
- https://www.gov.pl
- https://fundacja.orange.pl
- https://aiac.pl
- https://noizer.pl
- https://vd.pl

Zebrał i opracował
Piotr Sado

Widok plakatu akcji Odblaskowa Szkoła

     Zespół Szkół im. S. Wyspiańskiego w Waganowicach bierze udział w małopolskiej akcji „Odblaskowa szkoła”. Jej głównym celem jest zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo dzieci i młodzieży na drodze. W ramach działań będą organizowane różne działania m.in. konkurs wiedzy, pokaz odblaskowej mody, spotkanie z policjantem. Zachęcamy uczniów i rodziców do włączenia się w nasze działania.

     We wrześniu w Zespole Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach odbyła się ogólnopolska akcja charytatywna Kredkobranie. Patronat honorowy nad akcją objął m.in. ks. abp Marek Jędraszewski, Metropolita Krakowski, Łukasz Kmita, Wojewoda Małopolski, Barbara Nowak, Małopolski Kurator Oświaty oraz ks. dr hab. Tomasz Homa SJ, prof. AIK, Rektor Akademii Ignatianum w Krakowie. Do udziału w akcji włączyli się uczniowie na wszystkich poziomach edukacyjnych oraz nauczyciele. Przyniesione rzeczy zostały starannie przeliczone przez ósmoklasistów, a następnie spakowane do dużego pudła i wysłane do Fundacji Ignatianum, skąd trafią do uczniów polskich szkół oraz placówek edukacyjnych na Litwie i Ukrainie.

Kredkobranie 2022, fot. 1

Kredkobranie 2022, zdj. 1

Kredkobranie 2022, fot. 2

Kredkobranie 2022, zdj. 2

Kredkobranie 2022, fot. 3

Kredkobranie 2022, zdj. 3

Kredkobranie 2022, fot. 4

Kredkobranie 2022, zdj. 4

Kredkobranie 2022, fot. 5

Kredkobranie 2022, zdj. 5

Kredkobranie 2022, fot. 6

Kredkobranie 2022, zdj. 6

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6

     Udało nam się zebrać 40 zeszytów, 20 nowych lektur szkolnych, 45 sztuk ołówków, 31 długopisów, 11 opakowań kredek, 6 bloków rysunkowych, 2 duże opakowania papieru ksero, 25 sztuk pisaków, 4 opakowania plasteliny, 4 duże opakowania farb plakatowych oraz pojedyncze sztuki innych przyborów plastycznych. Bardzo dziękujemy wszystkim Uczniom, Rodzicom i Nauczycielom, którzy włączyli się w akcję.

     Dnia 6 października, w blasku słonecznych promieni, klasy pierwsze wybrały się na wycieczkę do lasu. Celem wyprawy było poznanie środowiska leśnego, rozbudzenie zainteresowań jego pięknem i bogactwem oraz rozumienie potrzeby ochrony przyrody. Uczniowie podczas wycieczki przypomnieli sobie i utrwalili zasady właściwego zachowania w lesie.

Wycieczka do lasu, fot. 1

Wycieczka do lasu, fot. 1

Wycieczka do lasu, fot. 2

Wycieczka do lasu, fot. 2

Wycieczka do lasu, fot. 3

Wycieczka do lasu, fot. 3

Wycieczka do lasu, fot. 4

Wycieczka do lasu, fot. 4

Wycieczka do lasu, fot. 5

Wycieczka do lasu, fot. 5

Wycieczka do lasu, fot. 6

Wycieczka do lasu, fot. 6

Wycieczka do lasu, fot. 7

Wycieczka do lasu, fot. 7

Wycieczka do lasu, fot. 8

Wycieczka do lasu, fot. 8

Wycieczka do lasu, fot. 9

Wycieczka do lasu, fot. 9

Wycieczka do lasu, fot. 10

Wycieczka do lasu, fot. 10

Wycieczka do lasu, fot. 11

Wycieczka do lasu, fot. 11

Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

     Za pomocą kompasu oraz na podstawie naturalnych elementów przyrody, określali główne kierunki świata. Rozpoznawali i nazywali napotkane podczas spaceru drzewa. Zapoznali się z budową grzybów. Z wykorzystaniem lupy prowadzili obserwacje małych organizmów leśnych. Dzieci miały także czas na odpoczynek i zabawę. Nie zabrakło również wspólnych rozmów przy ognisku.